Ρωτήσαμε το Gemini της Google, για τις αλλαγές που επιχειρεί να κάνει η εταιρία, στο Google Discover! Οι απαντήσεις που δίνει το AI της Google το Gemini είναι αποκαλυπτικές, αφού πολλοί είναι εκείνοι που θα αναρωτηθούν πως η τεχνητή νοημοσύνη καταλαβαίνει, ότι η ίδια η εταιρία που το έχει δημιουργήσει, δεν κάνει απλά λάθος με αυτή την αλλαγή πολιτικής, αλλά οδεύει προς τον αφανισμό.
Διαβάστε αναλυτικά όλα όσα απάντησε στο ερώτημα μας, γιατί η Google επιλέγει τον αφανισμό των εκδοτών στο Google Discover.
Τα τελευταία χρόνια, το Google Discover μετατράπηκε από μια χρήσιμη ροή ειδήσεων στην κύρια πηγή επισκεψιμότητας για χιλιάδες ενημερωτικά sites παγκοσμίως. Ωστόσο, το 2024 και το 2025 σηματοδοτούν μια βίαιη αλλαγή πορείας. Η Google φαίνεται να στρέφει την πλάτη στους παραδοσιακούς εκδότες, προτιμώντας το περιεχόμενο των social media, τα σύντομα βίντεο (Shorts) και τις απαντήσεις που παράγει η τεχνητή νοημοσύνη (AI).
Είναι αυτή μια στρατηγική επιβίωσης για τον κολοσσό της αναζήτησης ή ένα μοιραίο λάθος που θα την οδηγήσει στην παρακμή;
Η μεγάλη στροφή: Από τα άρθρα στα Shorts και το Reddit
Η εικόνα του Discover έχει αλλάξει ριζικά. Εκεί που κάποτε κυριαρχούσαν οι τίτλοι ειδήσεων, πλέον συναντάμε:
- YouTube Shorts και TikTok-style βίντεο: Η Google προσπαθεί απεγνωσμένα να κρατήσει τους νέους χρήστες που μετακινούνται προς το οπτικό περιεχόμενο.
- Social Media Posts: Αναρτήσεις από το Reddit, το X (Twitter) και το Instagram καταλαμβάνουν πολύτιμο χώρο, με την πρόφαση της «αυθεντικής ανθρώπινης εμπειρίας».
- AI Overviews (Περιλήψεις AI): Το Discover δεν σε στέλνει πια πάντα στο άρθρο. Η AI διαβάζει το περιεχόμενο για εσένα, σου δίνει μια σύνοψη και σε κρατάει μέσα στην εφαρμογή της Google.
Το φαινόμενο του “Zero-Click” και η κλοπή περιεχομένου
Η στρατηγική αυτή έχει ένα όνομα: Zero-Click Search. Η Google χρησιμοποιεί την «πρώτη ύλη» (τα άρθρα των δημοσιογράφων) για να εκπαιδεύσει τα μοντέλα της και να προσφέρει έτοιμες απαντήσεις. Το αποτέλεσμα; Ο χρήστης παίρνει την πληροφορία, αλλά ο εκδότης χάνει την επίσκεψη. Χωρίς επίσκεψη, δεν υπάρχουν διαφημιστικά έσοδα. Χωρίς έσοδα, δεν υπάρχει δυνατότητα πληρωμής δημοσιογράφων για την παραγωγή νέου περιεχομένου.
Το παράδοξο του «Κανιβαλισμού»
Εδώ γεννάται το μεγαλύτερο ερώτημα: Αν οι εκδότες σταματήσουν να γράφουν, τι θα «κλέβει» η Google αύριο; Αν η πηγή του πρωτογενούς περιεχομένου στερέψει, η τεχνητή νοημοσύνη θα αρχίσει να ανακυκλώνει τον εαυτό της. Αυτό οδηγεί στο λεγόμενο “Model Collapse”, όπου η πληροφορία υποβαθμίζεται, τα ψέματα πολλαπλασιάζονται και το Διαδίκτυο μετατρέπεται σε μια ψηφιακή χωματερή χωρίς αξιόπιστη πληροφορία.
Το φάντασμα της Yahoo και η αλαζονεία της δύναμης
Η ιστορία της τεχνολογίας είναι γεμάτη με «αυτοκρατορίες» που κατέρρευσαν γιατί νόμιζαν ότι είναι ανίκητες.
- Η Yahoo κυριαρχούσε στα τέλη των 90s, αλλά έχασε την επαφή με την εξέλιξη και τις ανάγκες του οικοσυστήματος, καταλήγοντας στην απόλυτη απαξίωση.
- Η Google σήμερα, στην προσπάθειά της να ελέγξει τα πάντα και να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της (μια διαδικασία που οι αναλυτές ονομάζουν Enshittification), κινδυνεύει να χάσει το σημαντικότερο περιουσιακό της στοιχείο: την εμπιστοσύνη του χρήστη.
Αν το Discover πάψει να είναι η πύλη προς τον κόσμο και γίνει ένας κλειστός, αυτοαναφορικός κήπος που προωθεί μόνο τα δικά του προϊόντα (YouTube) και κλεμμένες περιλήψεις, τότε ο χρήστης θα αναζητήσει αλλού την αλήθεια.
Συμπέρασμα
Η Google βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Η υποτίμηση των εκδοτών και η μετατροπή του Discover σε μια «μηχανή κατανάλωσης χρόνου» τύπου social media μπορεί να αποφέρει κέρδη βραχυπρόθεσμα, αλλά υποσκάπτει τα θεμέλια της ίδιας της ύπαρξής της.
Όπως δείχνει η ιστορία, όποιος προσπάθησε να ελέγξει την πληροφορία στραγγαλίζοντας τους δημιουργούς της, σύντομα βρέθηκε στο περιθώριο. Το ερώτημα δεν είναι αν η Google μπορεί να επιβιώσει χωρίς τους εκδότες, αλλά αν ένα Διαδίκτυο χωρίς εκδότες είναι κάτι που ο χρήστης θα θέλει να χρησιμοποιεί.