Για περισσότερα από 25 χρόνια, είμαι πελάτης της Τράπεζας Πειραιώς. Η δουλειά μου σχετίζεται με τον χώρο της ναυτιλίας, οπότε οι οικονομικές μου δραστηριότητες περνούν σχεδόν αποκλειστικά μέσα από την ίδια τράπεζα. Εκεί βρίσκονται όλοι οι λογαριασμοί, το δάνειο του σπιτιού, το δάνειο του αυτοκινήτου — όλα πληρωμένα κανονικά, με συνέπεια και χωρίς καθυστέρηση.
Με λίγα λόγια, η σχέση μου με την Πειραιώς ήταν για χρόνια σταθερή, σχεδόν “προσωπική”. Μέχρι σήμερα το πρωί.
Μια επίσκεψη μετά από χρόνια
Είχα πάρα πολύ καιρό να περάσω την πόρτα κάποιου υποκαταστήματος. Όπως οι περισσότεροι, έχω συνηθίσει να κάνω τα πάντα ηλεκτρονικά — λογαριασμούς, δάνεια, μεταφορές, εξυπηρέτηση. Όλα πλέον λύνονται από την οθόνη. Όλα, εκτός από ένα: τη θυρίδα. Εκεί πρέπει να πας αυτοπροσώπως, για να βάλεις ή να πάρεις τα πράγματά σου.
Έτσι, πήγα σήμερα σε ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματα της Τράπεζας Πειραιώς στην Αθήνα, το ίδιο που θυμόμουν γεμάτο υπαλλήλους, ουρές και φωνές. Ένα κατάστημα που κάποτε έσφυζε από ζωή.
Και όμως — η εικόνα που αντίκρισα ήταν εντελώς διαφορετική.
Η άδεια αίθουσα και η “ψηφιακή σιωπή”
Το τεράστιο κατάστημα, φωτεινό και ανακαινισμένο, ήταν σχεδόν άδειο. Αντί για πάγκους και υπαλλήλους, υπήρχαν μηχανήματα αυτόματης εξυπηρέτησης, μικρές ροτόντες και καναπέδες. Στο βάθος, καθόταν μόνη της μια υπάλληλος μπροστά σε ένα laptop.
Με κοίταξε με περιέργεια — ίσως γιατί είχα έρθει για κάτι “παλιό”, όπως η θυρίδα. Όταν της το είπα, φάνηκε σαν να μην της άρεσε πολύ η ιδέα. Ήταν φιλική, αλλά όχι προετοιμασμένη. Κι εκεί, χωρίς να το περιμένω, ένιωσα λίγο ξένος στην ίδια μου την τράπεζα.
Από την ανθρώπινη σχέση στο σύστημα
Αυτό που συνειδητοποίησα εκείνη τη στιγμή ήταν πως οι τράπεζες άλλαξαν ριζικά. Δεν υπάρχει πια η “παλιά” σχέση πελάτη–υπαλλήλου, εκείνη η οικειότητα που έχτιζες με τα χρόνια. Υπάρχει ένα ψηφιακό σύστημα που λειτουργεί άψογα, αλλά ψυχρά. Οι άνθρωποι που εργάζονται μέσα στα καταστήματα δείχνουν πια περισσότερο σαν “επιβλέποντες” μηχανημάτων, όχι σαν τραπεζικοί σύμβουλοι.
Και ίσως αυτό να είναι το φυσικό επόμενο βήμα της εποχής μας — αλλά για όσους μεγαλώσαμε με τις τράπεζες “του πελάτη και του φακέλου”, η αλλαγή αυτή μοιάζει απότομη.
Τι να προσέξουν οι πελάτες της Πειραιώς (και όχι μόνο)
Το άρθρο αυτό δεν είναι καταγγελία, αλλά προειδοποίηση. Αν έχεις χρόνια να πας σε κατάστημα της τράπεζας, ίσως εκπλαγείς με το πόσο διαφορετικά λειτουργούν σήμερα τα πάντα. Οπότε:
Κλείσε ραντεβού εκ των προτέρων. Οι περισσότερες θυρίδες και ειδικές υπηρεσίες λειτουργούν πλέον μόνο κατόπιν ραντεβού.
Πήγαινε προετοιμασμένος. Έχε μαζί σου ταυτότητα, συμβόλαια, ή οτιδήποτε μπορεί να χρειαστεί για ταυτοποίηση.
Μην βασίζεσαι στην “παλιά” εξυπηρέτηση. Οι υπάλληλοι έχουν πλέον άλλες αρμοδιότητες και πολύ λιγότερη ευελιξία.
Να είσαι ψύχραιμος. Δεν φταίνε οι εργαζόμενοι· το μοντέλο έχει αλλάξει.
Η εποχή των τραπεζών χωρίς πρόσωπα
Φεύγοντας, ένιωσα πως η εμπειρία μου δεν ήταν απλώς μια συναλλαγή, αλλά ένα μάθημα. Οι τράπεζες έγιναν πιο γρήγορες, πιο ασφαλείς, πιο ψηφιακές, αλλά και πιο απρόσωπες. Και αυτό που κάποτε λεγόταν “τραπεζική σχέση”, σήμερα ίσως έχει μετατραπεί σε ψηφιακή σύνδεση.
Δεν κατηγορώ την εξέλιξη· απλώς τη διαπιστώνω. Και αν κάτι αξίζει να κρατήσουμε ως πελάτες, είναι πως όσο οι τράπεζες γίνονται απρόσωπες, τόσο πιο πολύ χρειάζεται εμείς να είμαστε ενημερωμένοι, προετοιμασμένοι και προσεκτικοί.