Η ακρίβεια καλά κρατεί, οι πολίτες στενάζουν και τα σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να παίζουν με τα νεύρα – και τις τσέπες – των καταναλωτών. Παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες για «πάγωμα» ή «μειώσεις» τιμών, η πραγματικότητα στα ράφια είναι εντελώς διαφορετική. Οι τιμές σε βασικά προϊόντα παραμένουν στα ύψη, ενώ τα υποτιθέμενα “εκπτώσιμα” προϊόντα περιορίζονται σε ελάχιστους κωδικούς.
Σύμφωνα με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ που προβλήθηκε σε κεντρικό δελτίο ειδήσεων, η κατάσταση στα μεγάλα σούπερ μάρκετ είναι παράλογη. Οι καταναλωτές βλέπουν ετικέτες με “τιμή προσφοράς”, οι οποίες όμως – αν κοιτάξεις προσεκτικά – είναι ίδιες ή και υψηλότερες από τις προηγούμενες εβδομάδες.
Τα νέα «τρικ» των σούπερ μάρκετ
Η μέθοδος είναι πλέον γνωστή: αλλάζουν συσκευασίες, μειώνουν τα γραμμάρια χωρίς να αγγίζουν την τελική τιμή ή βάζουν ταμπελάκια με “-5%” που στην πραγματικότητα αντιστοιχούν σε μειώσεις λίγων λεπτών. Κάποια προϊόντα που διαφημίζονται ως «φθηνότερα» αφορούν κωδικούς που κανείς δεν αγοράζει συνήθως – παλαιά stock ή χαμηλής ζήτησης προϊόντα.
Αυτό σημαίνει πως οι πραγματικές μειώσεις αφορούν ελάχιστα είδη, ενώ η πλειοψηφία των βασικών προϊόντων (γάλα, λάδι, μακαρόνια, ψωμί) συνεχίζει να καταγράφει αυξήσεις ή σταθερά υψηλές τιμές. Και όλα αυτά, με την ανοχή της κυβέρνησης, που αρκείται σε δηλώσεις περί “ελέγχων” χωρίς ουσιαστικά αποτελέσματα.
Η κυβερνητική “ανοχή” και η οργή των καταναλωτών
Παρά τις εξαγγελίες για “καλάθι του νοικοκυριού”, “πάγωμα τιμών” και “μειώσεις στο ράφι”, η αίσθηση που επικρατεί είναι πως πρόκειται για επικοινωνιακό πυροτέχνημα. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί φαίνεται πως δεν λειτουργούν αποτελεσματικά, αφήνοντας τα μεγάλα σούπερ μάρκετ να κάνουν παιχνίδι με τις ετικέτες.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά καταναλωτής σε σχετικό ρεπορτάζ: «Κάθε εβδομάδα πάνε και βάζουν άλλη τιμή. Το ίδιο προϊόν αλλάζει τρεις φορές μέσα σε ένα μήνα. Αν αυτό λέγεται μείωση, τότε κάτι δεν πάει καλά…».
Το αποκαλυπτικό βίντεο που κυκλοφορεί στα μέσα ενημέρωσης δείχνει με παραδείγματα πώς “παίζεται το παιχνίδι” στα ράφια — από προϊόντα που μικραίνουν, μέχρι “εκπτώσεις” που δεν ξεπερνούν τα 3 λεπτά.
Η ακρίβεια συνεχίζει να «δαγκώνει»
Οι πολίτες βρίσκονται σε οικονομική ασφυξία, με τις τιμές στα τρόφιμα να έχουν αυξηθεί κατά 30-40% σε δύο χρόνια. Οι οικογένειες μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος περιορίζουν τις αγορές τους, ενώ το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι “κόβουν” ακόμα και από τα βασικά είδη αυξάνεται διαρκώς.
Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: όσο η κυβέρνηση αφήνει χώρο για “δημιουργική τιμολόγηση”, τα σούπερ μάρκετ θα συνεχίζουν τα τρικ εις βάρος του καταναλωτή. Και η «κοροϊδία» στο ράφι θα συνεχίζει να φοράει… ταμπελάκι “προσφορά”.