Η πρόσφατη σύλληψη του πλοιάρχου στο λιμάνι του Γαυρίου στην Άνδρο, έπειτα από εντολή εισαγγελικής αρχής, έχει προκαλέσει συζητήσεις και προβληματισμούς σχετικά με την κατάσταση των λιμανιών και των λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα.
Φέτος ειδικά που το λιμενικό το μόνο που κάνει είναι να συλλαμβάνει τους πλοιάρχους των πλοίων μετά απο ανώνυμες καταγγελίες και αποφάσεις ειδικών άσχετων επι της ασφάλειας της ναυσιπλοϊας. Το περιστατικό συνέβη το βράδυ της Πέμπτης, 15 Αυγούστου, και έχει αναδείξει σοβαρά ζητήματα σχετικά με την ασφάλεια και την καταλληλότητα των ελληνικών λιμανιών.
Οι συνθήκες στο λιμάνι του Γαυρίου
Την ώρα του περιστατικού, επικρατούσαν ισχυροί πλάγιοι άνεμοι που έκαναν την κατάσταση ακόμα πιο δύσκολη για το πλοίο. Το αποτέλεσμα ήταν η ολίσθηση του πλοίου προς την πρύμνη, με την ακατάλληλη κλίση της ράμπας του λιμένα να δημιουργεί επιπρόσθετα προβλήματα. Ο καταπέλτης του πλοίου ανυψώθηκε στην άκρη του, με αποτέλεσμα ο οδηγός ενός αυτοκινήτου να πατήσει φρένο, πιστεύοντας ότι το πλοίο ετοιμαζόταν να αναχωρήσει.
Ωστόσο, οι κάβοι του πλοίου ήταν στη θέση τους και τα συρματόσχοινα του καταπέλτη χαλαρά, πράγμα που επιβεβαιώνει ότι δεν υπήρχε πρόθεση αναχώρησης από το πλήρωμα. Το πλοίο απλά δεν μπορούσε να σταθεί με ασφάλεια στην προβλήτα υπό αυτές τις συνθήκες, γεγονός που οδήγησε στην άμεση απόφαση του πλοιάρχου να αναχωρήσει για την ασφάλεια όλων.
Οι επιπτώσεις μιας λανθασμένης απόφασης
Εάν το πλοίο παρέμενε στο λιμάνι, θα υπήρχε σοβαρός κίνδυνος να μισοβυθιστεί, προκαλώντας τραυματισμούς και πανικό, αλλά και απώλειες σε περιουσίες και μόλυνση από τα καύσιμα των οχημάτων και του ίδιου του πλοίου. Η απόφαση του πλοιάρχου να αποπλεύσει αποδείχθηκε σωτήρια.
Η ανάγκη για αλλαγές στις ναυσιπλοΐες
Το περιστατικό αυτό φέρνει στο φως την ανάγκη για μια επανεξέταση των κανόνων ναυσιπλοΐας στην Ελλάδα. Κανονικά θα έπρεπε να υπάρχει εδώ και χρόνια η παρουσία μιας επιτροπής από έμπειρους πλοιάρχους της ελληνικής ακτοπλοΐας, οι οποίοι θα μπορούν να εκτιμούν με ακρίβεια τους κινδύνους κάθε λιμανιού και τις καιρικές συνθήκες που το επηρεάζουν.
Πολλά ελληνικά λιμάνια δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ασφάλειας που απαιτούνται, με την πλειονότητά τους να χαρακτηρίζονται ως «μαντριά». Αν υπήρχαν σε άλλα μέρη της Ευρώπης, αυτά τα λιμάνια δε θα ήταν καν διαθέσιμα για δρομολόγια.
Κρατικές ευθύνες και προτάσεις
Η τύχη των πλοιάρχων της ακτοπλοΐας βρίσκεται πλέον στα χέρια τους, αλλά και στα χέρια του κράτους. Είναι απαραίτητο να απαιτηθούν από το κράτος ασφαλέστερα λιμάνια και η σύσταση μιας ανεξάρτητης επιτροπής που θα αποφασίζει αν ένα πλοίο μπορεί να προσεγγίσει ένα λιμάνι βάσει των καιρικών συνθηκών και των δυνατοτήτων του.
Όσον αφορά την καταγγελία που έγινε από μια κυρία κατά του πλοιάρχου, φαίνεται πως η όλη υπόθεση βασίστηκε σε μια προφορική καταγγελία και όχι σε μια επίσημη, γεγονός που δημιούργησε επιπρόσθετα προβλήματα για τον πλοίαρχο, ο οποίος, όπως όλα δείχνουν, έπραξε με γνώμονα την ασφάλεια του πληρώματος και των επιβατών.
Το συμπέρασμα απο το περιστατικό
Το περιστατικό στο λιμάνι του Γαυρίου αναδεικνύει τις αδυναμίες της ελληνικής λιμενικής υποδομής και τονίζει την ανάγκη για άμεσες αλλαγές στους κανόνες και τις διαδικασίες που διέπουν τη ναυσιπλοΐα στη χώρα μας.
Εάν δε γίνουν οι απαραίτητες βελτιώσεις, τέτοια περιστατικά θα συνεχίσουν να συμβαίνουν, με απρόβλεπτες και πιθανώς τραγικές συνέπειες.
- Ακολουθήστε μας στο Google News